Jocke-citat

Stefan Diös pyas at tele2.se
Mon May 28 11:29:07 CEST 2018

Jag har en gammal fjolårstråd som borde knytas ihop och passar på med det nu.

En bekant hade frågat mig om citatet "Jag ser!
Jag tänker! Jag drar slutsatser!", som han trodde
sig minnas från en serie med Oppfinnar-Jocke. Det
skulle vara ett svar på frågan hur Jocke kan vara
så smart. Jag kunde inte placera det och det
hjälpte inte heller att fråga expertisen här på listan.

Men ett par månader senare fick jag ett otippat
napp. Jag behövde något att läsa på en tågresa
och plockade i all hast ut en bok ur min hylla.
Det blev Lena Anderssons debutroman "Var det bra
så?" från 1999, som jag köpte när den var rätt så
ny. Jag mindes att jag gillade den då och tänkte
att det kunde vara dags för en omläsning.

En bit in i boken sitter ett par skolelever i en
utsatt förort och diskuterar livets allvar. En av
dem kläcker djupsinniga tankar och har kanske
presterat oväntat bra betyg i en annars
oinspirerad skolmiljö, varvid den andra undrar:
"Du är rätt smart, Jocke. Hur har du blivit det?
Jag menar, helt på egen hand. Läser du eller?"

Och svaret blir, efter en kort utvikning:

"Jag ser. Jag tänker. Jag drar slutsatser."

Ordagrant likadant. För mycket för att vara ett
sammanträffande? När jag rapporterade detta till
min bekanting blev han rätt perplex. Han hade
också läst denna bok då den kom ut, men kopplade
inte alls ihop citatet med den utan hade alltså
skaffat sig en tydlig minnesbild av
Oppfinnar-Jocke. Hjärnan kan spela intressanta
spratt med minnet, det vet man ju, men han hade
svårt att acceptera att han kunde minnas så fel,
så han sa (halvt på skämt?) att han tänkte skriva
till Lena Andersson och höra om hon hade lånat
citatet från Ankeborg. Jag bad honom förstås höra
av sig med resultatet om han nån gång kom så
långt, men har inte hört nåt mer sen dess.

En poäng i sammanhanget är ju att personen i
boken verkligen heter Jocke, så trådrubriken
visar sig vara korrekt, hur som helst! Kan den
saken ha spelat in på någon nivå, månntro? Om jag
någonsin får veta ännu mer ska jag försöka rapportera det till listan.

S Diös

---
https://www.avg.com