En Spottstyver?

Stefan Diös pyas at tele2.se
Ons Jan 2 11:35:46 CET 2019

Bror Willie:

>Är det någon som känner till något tillfälle när
>”spottstyver” använts i Kalle Anka?

Det var nog en fråga till mig.

I Carl Barks samlade verk nämns ordet 9 gånger.
De tre första är i "Det förtrollade timglaset"
(CBSV 8), "Resan till Atlantis" (CBSV 12) resp.
"Jade i trädgården" (CBSV 12). Tre olika
översättare och det blir nog fler när vi fortsätter.

Jag kan räkna upp resten också, men jag är på
resa och ska nu passa en buss. Kan även enkelt
leta efter andra förekomster det senaste
kvartsseklet eller så, men det får vänta tills
jag sitter mer permanent vid datorn.

God fortsättning på året!

S Diös

---