Sv: Re: Icke-ankistisk deckarhistoria

Karl-Erik Lindkvist caltex at algonet.se
Sat Jan 26 08:23:05 CET 2019

Jag avhandlade Tvillingdeckarna på min numera vilande blogg för några år sen och hittade då vissa skillnader i Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommeruds sätt att skriva:
https://web.archive.org/web/20160407175015/http://www.unigas.nu/Blog/?tag=/tvillingdetektiverna

På webben finns det gott om information om både författarna och bokserien för den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet.

/Karl-Erik (som alltid identifierade sig med den arme Hubbe och genom att imitera hans sätt att uttrycka sig pratade med avsevärt svårare ord än andra barn i samma ålder).

P.S. I slutet av bokserien var andra författare inblandade i skrivandet, bland annat min store litteräre förebild George Johansson. D.S

Den Fri, 25 Jan 2019 09:25:41 +0100, Stefan Diös skrev:

Johan A:

>Åh, stafettskrev de böckerna? Det hade jag ingen
>aning om. Det måste vara en ovanlig form av
>författarsamarbete, men säkert rolig för de inblandade.

Jag kan inte garantera att alla detaljer som
Nisse drar sig till minnes efter alla dessa år är
100 % exakt återgivna, men man kan säkert räkna
med att det i grund och botten stämmer
någorlunda. Och det är alltid kul med lite
interninformation om bakgrunden till såna här saker.

S Diös

---
https://www.avg.com