Kristina Lugn

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Mon Mars 18 22:40:28 CET 2019

Det finns en mycket spridd uppgift om Kristina Lugn att hennes första
publicerade dikt var som sexåring i Kalle Anka & C:o. Ibland står det
åttaåring istället.

Men det kan väl inte stämma? Hon är född 1948 och i mitten av
femtiotalet fanns det just inga möjligheter för barn att skicka in
material till tidningen. Det fanns lite knep och knåp inklusive en
"fickpengsuppgift", men inte bestod den av att skriva dikter.

Har jag missat nåt? Handlar det egentligen om någon annan publikation?
(Men jag kommer inte på vad det skulle kunna vara.) Är det en ren
skröna?