Serie(r) sökes: från penna till bil?

Marcus Gustafsson marcus-list at marcus.ax
Tis Sep 3 09:25:13 CEST 2019

Hej!

Min bror skulle vilja hitta en Kalle Anka-serie han läste för en 30 år sen. Han beskriver den som ”tror Kalle lånade Joakims bil, träffade någon gammal skolkamrat som han skröt för att han var rik, och råkade ge bort bilen”.

Jag minns att jag läst den, tror den slutar med att han både får tillbaka bilen och har tjänat ihop till en ny bil – kanske genom att byta upp sig från en penna?

Den borde nog finnas någonstans i mina två bokhyllor med serietidningar och -album! Tar lite tid att läsa igenom allt, dock, så kanske någon här råkar veta namnet/koden på serien så jag kan hitta de på inducks.org?

Har också för mig att det finns en serie där knattarna byter upp sig från en penna (genom att måla någon farbrors skägg) till en trådrulle, vidare till en fällkniv osv. Är det en annan serie? Av Barks, kanske? Någon som vet numret på den?

Tack på förhand!

MarcusG