Re: Serie(r) sökes: från penna till bil ?

Stefan Diös pyas at tele2.se
Tis Sep 17 13:19:32 CEST 2019

Marcus G:

>Min bror skulle vilja hitta en Kalle Anka-serie
>han läste för en 30 år sen. Han beskriver den
>som ”tror Kalle lånade Joakims bil, träffade
>någon gammal skolkamrat som han skröt för att
>han var rik, och råkade ge bort bilen”.

Jag läste frågan med intresse och försökte leta
efter serien. Mitt sökbara textarkiv sträcker sig
tillbaka till KA 10/1990, så jag kan ibland
hjälpa till med såna förfrågningar. Möjligen
skulle "för en 30 år sen" kunna innefattas i
detta ... men det gäller förstås att jag lyckas
söka på en textkombination som förekommer i
dialogen (och helst inte i tusen andra serier så att det drunknar i mängden).

När jag inte hittade något som passade försökte
jag söka med olika nyckelord på INDUCKS, vilket
också hjälper ibland. När jag inte hittade nåt då
heller blev jag sur och tänkte att jag skulle
leta mer noga, kanske genom handgriplig
bläddring, när jag fick tillfälle. Men det blev
aldrig av och då tänkte jag svara att jag inte
kunde hitta serien. Men så tänkte jag att det
inte var mycket till svar, så för en gångs skull
kunde jag lika gärna hålla näbben stängd ...

Fast nu när frågan återkom kan jag säga att jag
vid första försöket tyvärr inte kom nån vart med
mina vanliga hjälpmedel. Och för tillfället har
jag inte tid att tränga vidare ner i frågan.

Fortfarande inte mycket till svar kan man säga. Sorry!

S Diös

---
https://www.avg.com