Re: Maränghus?

Olof Siverbo olof.siverbo at gmail.com
Sat Aug 1 22:28:46 CEST 2020

Hej!

Idén med maränghuset ströks tyvärr (?) av den holländska redaktionen redan
på synopsisstadiet!

Det vi pratar om är alltså ett Kalle Anka-manus som jag till allas
förvåning fick antaget av holländska Donald Duck i urtiden, närmare bestämt
1984. Det tecknades upp tämligen omedelbart av den spanske (?) tecknaren
Colomer, men sedan blev serien blev liggande ända till 2002 innan den
publicerades i Holland. Och nu, ytterligare 18 år senare, har den alltså
publicerats i Sverige. (Jag har inte sett tidningen själv än, men jag
tolkar Andreas inlägg som att den ingår i numret som finns ute nu.)

Att notera: Om Don Rosas serier publicerades med lika lång fördröjning
skulle ingen av hans historier vara tryckt i Sverige än!

Förutom marängscenen strök redaktionen ytterligare en scen. De kanske var i
konstigaste laget, men det som blev kvar av storyn är i ärlighetens namn
ganska tunt. Så ha inte för höga förväntningar, ni som tänker läsa serien.
Ha helst inga förväntningar alls!

/Olof