1959

Stefan Diös pyas at tele2.se
Mon Feb 17 18:51:26 CET 2020

Det är alltid lika skönt att kunna knyta ihop
gamla trådar. Både 2001 och 2003 skrev jag till
denna lista och frågade om någon kände till en
gammal KA-serie där operasångaren Tussi Böling
förekom. Jag hade fått frågan av någon stor Jussi
Björling-älskare ... jag minns inte detaljerna
och kan inte hitta originalfrågan, men i
bakhuvudet har jag för mig att de kanske ville
sätta upp den informationen på Jussi-museet eller liknande.

Hur som helst var det ingen som hittade Tussi.
Men helt nyligen hade jag anledning att läsa
igenom årgång 1959 och minsann, där dök han opp:

<https://inducks.org/s.php?c=W+WDC+213-03>https://inducks.org/s.php?c=W+WDC+213-03

Tussi Böling visar sig vara en ekorre, "världens
främste opera-tenor", med bland annat slagnumret
"O SOLE MIO! O RAVIOLI!" på repertoaren. Så nu
behöver ni inte längre leta efter detta, kära ankistvänner!

På ett annat ställe i samma årgång blev jag
påmind om att kusin Knase förekom i KA & C:o
många år innan kusin Knase fanns. I denna serie

https://inducks.org/s.php?c=W+DD+++31-04

begåvas den i övrigt mindre kända "cousin Botcho"
med det svenska namnet "kusin Knase". Den
"riktiga" Knase dök ju upp först 1965. Men inte
ens P.A. Westrin är väl sämre karl än att han kan
låna inspiration av sig själv!

Dock hittade jag inte i hela årgång 1959 det jag
egentligen letade efter. Men jag läser vidare ett
par årgångar till, så kanske det svaret också
dyker upp om 19 år eller så. Det är en mycket behaglig typ av forskning.