Prenumerantadresser

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors May 20 19:55:58 CEST 2021

Jag undrar över adressetiketter och andra sätt att ange prenumeranters
adresser av Kalle Anka & C:o.

Jag tror att de äldsta KA-tidningarna jag har med adressetiketter är från
1967. Var det då det började eller tidigare?

Det gick ju att prenumerera på tidningen redan från 1948. Jag har nog
antagit att det från början sköttes på ett sätt där Posten fick hålla reda
på vilka prenumeranterna var, istället för att det stod på tidningarna, men
inte tänkt närmare på det.

Senare (jag har inte sett efter när mina första sådana tidningar är från)
så trycktes prenumerantadressen direkt på tidningen ibland. Men när jag
plockade bland lite dubbletter nyligen slog det mig något som jag har tänkt
på förr också: Att det kan finnas både exemplar med tryckt adress och
exemplar med vit etikett av *samma nummer*. Det tycker jag är lite
konstigt. Finns det någon förklaring till det?

/699 Per