Prenumerantadresser

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre May 21 11:48:32 CEST 2021

Tack för svar om de bruna kuverten. (Det låter lite som "diskret
avsändare"!) Är det en grej att spara på dessa kuvert? Jag tycker det borde
vara det, men jag kan inte minnas att jag har hört talas om att någon talar
om att ha sådana i sin samling eller att jag har sett sådana till salu. En
fantastisk grej vore ju ett gammalt brunt kuvert som förblivit oöppnat av
någon anledning! Varför har jag inte hört om såna? Finns det inga kända?
Eller är det en grej i vissa samlarkretsar, bara att jag har missat den?
(Och nej, själv föredrar jag att ha tidningar som går att läsa.)

"Prenumerationsveck" minns jag som beskrivning av tidningar som är vikta på
längden. Så var det så tidningarna låg i kuverten?

Jag har tittat närmre bland mina tidningar, och det första nummer jag har
med prenumerationsetikett är 35/1967, alltså lite tidigare än vad Anders
minns att han fick. Inte långt tidigare, 32/1967, var det en helsidesserie
på baksidan, något som de nog klokt nog slutade med efter det. (Men jag har
inte kollat detta ordentligt, så kanske finns det undantag, och sådant
kunde förstås kräva en koordination med Danmark och Norge som kanske
hanterade adresserandet annorludan.) Även långt senare kunde det
hursomhelst förekomma redaktionellt material som inte passade så bra
tillsammans med adressetikett, som detta korsord på 9/1977:

[image: ka-1977-09-b-korsord-prenumerationslapp-sudd.jpg]

Senare trycktes som sagt adress direkt på tidningen. Min första tidning som
har så är 32/1978, men det kan mycket väl finnas ett bra tag tidigare. Inga
av mina "riktiga" 1978:or är prenumerantexemplar, så detta är en dubblett.
I slutet av året innan började det bli standard att en rand lämnades tom
uppe på baksidan som inte ens helsidesannonser gick upp över. Nummer 4/1978
saknar denna rand, men sen finns den, och den är säkert till för att ge
plats åt adress.

Men adressetiketter försvann inte omedelbart i och med detta. Som jag skrev
i trådstarten så har jag olika prenumerationsexemplar av samma tidning som
har respektive inte har etikett. Jag tycker fortfarande det är märkligt.

/699 (icke-prenumerant)

Den tors 20 maj 2021 kl 22:00 skrev Anders Berglund <anders.blund at gmail.com