Brio och Disney?

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Sön Jan 1 10:47:04 CET 2023

Gott nytt år, alla glada ankister! Och om det
till äventyrs finns någon i världen som inte är
glad eller ankist, så önskar jag gott nytt år till eder också.

Jag har fått nedanstående fråga från en bekant
som ska skriva en artikel. Disneys svenska
företagshistoria är icke min specialitet, men
kanske finns någon på listan som vet mer? Alla
som har något att tillföra är välkomna att höra av sig.

Kvack för det.

1938 fanns /i DN/ en intressant annons från en
firma Sago-Konst. De sålde rättigheter att
avbilda Disneys sagofigurer för reklam mm. En av
licenstagarna var Brio eller Bröderna Ivarsson, som de hette då.

Har du koll på Disneys historia i Sverige? Känner
du till något samarbete mellan Brio och Disney?
De introducerade bl a Märklin och Barbie i Sverige så det är inte så långsökt.