Sv: Re: Hypnotiserad av Schroderus?

Karl-Erik Lindkvist caltex at algonet.se
Sat Juni 24 17:08:06 CEST 2023

Eftersom jag för omväxlings skull varit sysselsatt med "riktigt" midsommarfirande i Dalarna noterar jag att Stefan var först på bollen och att jag inte har något att tillföra efter hans excellenta svar.

/Karl-Erik

Den Sat, 24 Jun 2023 10:55:49 +0200, Stefan "Diös" <stefan.dios at mhmail.se> skrev:

Per S:

>Hej! Jag söker hjälp med att identifiera en
>Kalle Anka-historia som en vän berättade om. Där
>blir Farbror Joakim hypnotiserad av en tavla
>föreställande nån som hette Schroderus. Joakim
>rengjorde kanske tavlan och då när Schroderus
>ögon framstod tydligt så visade de sig ha en
>hypnotisk blick. Det leder till att ankorna ger sig iväg på nåt äventyr.

Äntligen händer det nåt på den här listan, och
nåt som jag kan hjälpa till med dessutom. Lika
roligt varje gång. Det här hör till mina
barndomsminnen och jag kände igen serien direkt.
Sen tog det en liten stund extra att hitta den
eftersom jag började leta i årgång 1968. Helt
fel, det var en vecka tidigare i nr 52/1967. Det är det här äventyret:

https://inducks.org/story.php?c=W+DD++113-02

Släktingens namn är, för att vara exakt,
Scroderius von Anka ("vår farfars farbror" enligt
Kalle). och på INDUCKS-sidan ser man att
orignalnamnet är "Great uncle Swashbuckle Duck".
Det var ju mer än jag kände till.

Kul att bli påmind om honom. Och det skulle inte
förvåna mig ifall fler morgonpigga (?)
midsommarfirare från min generation har hunnit
avge rätt svar medan jag har suttit här och knackat.

Kvack!