RE: Mystiska ansikten tillbaka ånyo -- TIDSAM 0774

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Ons Okt 31 20:50:22 CET 2001

Hejsan !

Att jag inte svarat förut beror på att jag inte vet riktigt vad jag ska säga
om detta.
Och Greger, jag tycker inte du ska känna dig "skyldig" alls.
TIDSAM-koden är intressant, på så vis kan man ju identifiera en utgåva.

Stefan> TIDSAM-numren har dock visat sig mer användbara än jag förut trott,
Stefan> så jag beslöt att lägga in dessa på h3-raderna.

Det blir en del extra jobb,
men det är inte så dumt att ange dessa koder.
Då vet man exakt vilken utgåva som gäller.
Den är väl inte så viktig när det gäller Kalle Anka & C:o,
men på litet mer udda titlar är den bra att ha.
[/TIDSAM:], [TIDSAM;0774-01] eller [TIDSAM 0774-01] ?
Tja, vi anger pris, sidantal, titel på utgåvor,
[TIDSAM 0774-01] skulle se snyggt ut.
På de udda titlarna i alla fall.

Stefan> Vidare kan man också diskutera huruvida
Stefan> ISSN- och ISBN-nummer ska inkluderas.
Stefan> Jag vet att Kjell ibland inkluderat dessa i sina index.
Ja, men dessa sätts normalt på h1-nivå, alltså per titel.
Jag brukar ange dessa, eftersom den är användbar när man söker i
bibliotekens arkiv m.m.

> 1994: Musses mysterier 1-4/94 (MM 1994-0n)
> 1995: Musses mysterier 1-4/95 (MM 1995-0n)
> 1999: Kalles många ansikten (KMA 1999)
> 2000: Äntligen tillbaka: Kusin Knase (AET  1)
>       Äntligen tillbaka: Moby Duck (AET  2)
> 2001: Äntligen tillbaka: Ludvig von Anka (AET  3)
>       Kapten Morgans skatt/Musse Pigg och den röda hatten (AET  4)
>       Äntligen tillbaka: von Pluring (AET  5)
>       Äntligen tillbaka: Stål-Långben (AET  6)

Att MM ska ha sin egen titel är vi väl överens om.

En annan sak att tänka på här är att
KMA 1999 har [TIDSAM 0774-01] och [ISBN 91 7912 861 0]
AET  4 har [TIDSAM 0774-02] och [ISBN 91-7969-134-4]
jag saknar de övriga, men de har väl olika ISBN allihop.
eller hsr de ISSN-koder, kanske ?

Greger>Tydligen använder Tidsam och Egmont sedan länge
Greger> koden 0774 för tidningar som gemensamt kallas för
Greger> "Kalle Anka & Co Special".
Hmmm, intressant.

Greger>Stefan undrar om vi ska lista "Kalles många ansikten"
Greger>som KMA 1999 eller K MA 1.
Greger>Jag skulle föredra enbart koden utan år eller nummer
Ja, det skulle vara bra, men jag tror inte det är möjligt.
Men vi kan väl fråga Harry.

Jag föreslog en gång att vi skulle indexera JAG-böckerna så här:

JAG h1 JAG-böcker
JAG JKA h3 Jag, Kalle Anka
JAG JFJ h3 Jag, Farbror Joakim
även detta är nog omöjigt,
men vi kanske kan övertala Harry att tillåta detta.

kjell