Expressens seriebilaga & allmänt om dagstidningar

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Dec 30 19:40:37 CET 2002

Hej!

Jag har nu lagt in ett index för Expressens seriebilaga i Inducks, som går att se på

   http://stp.ling.uu.se/cgi-bin/cvsweb.cgi/inducks/issues/se/bil.dbi?rev=1.1&content-type=text/x-cvsweb-markup

Som synes har jag valt att kalla den för BIL, en förkortning för "bilaga". Om någon har någon invändning mot detta, kan man förstås ändra det senare.

---------

För vecko- och månadstidningar brukar vi ange en förkortning, t.ex. MP för Musse Pigg & C:o, följt av fyrsiffrigt årtal och löpnummer separerade med bindestreck, t.ex. 2002-01. Koden MP2002-01 passar alldeles utmärkt i databasen, men om man försöker tillämpa något liknande för dagstidningar uppstår problem: koden AB1990-01-01a är en bokstav för lång för fältet. På detta finns det flera lösningar i bruk:

BIL02-12-23aXSC            1 c                      Kalle Ankas julhistorier [code:none] [xapp:DD,HDL] [desc-sv:Kalle lyssnar på när knattarna sjunger julsånger] [/startpage:1] [/endpage:1]
AB 19380407aYD 38-02-07    0+                   DD  [brokpg:1/7] [/phero:KA]

Fallet BIL är extra olyckligt i och med att förkortningen är tre bokstäver lång jämfört med övriga tidningar. Jag anser att man bör försöka anpassa det hela så att vi bara använder *ett* system.

Båda dessa lider av problem:

* BIL02-12-23 innebär att 1999 kommer före 2000 i sortering.
* AB 19380407 innebär att vissa datum kan bli jobbiga att utläsa, t.ex. 20000101.

Som förslag har jag ytterligare en lösning:

->          YD 38-02-07    0+                   DD  [brokpg:1/7] [/phero:KA] [entrycode:AB1938-04-07a]

Detta medför att indexen inte blir så lätta att utläsa i de flesta format som produceras av Harry Fluks' DIZNI-program, men det verkar som att de flesta väljer att använda COA, som inte har några problem med dessa. Inducks-koden visas i COA bland annat om man tittar på indexet för en specifik utgåva, t.ex.
   http://coa.duckburg.dk/coa/c1/issue.php/8/se/FT+20000425
eller om man slår upp en serie som har gått i en dagstidning, t.ex.
   http://coa.duckburg.dk/coa/c1/story.php/8/YD+54-10-02

Jag anser därför att man bör göra dessa koder mer läsliga med extra bindestreck, vilket dock medför vissa problem för andra format. Vad anser ni övriga om detta?

Stefan