Grisar

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Tors Mars 21 12:10:13 CET 2002

Stefan
> I Inducks står det:
> Fiddler Pig          ^ Bror Hurtig
> Fifer Pig            ^ Bror Lustig
> Men på http://home.t-online.de/home/boyreese/fremd/fremd2.htm
> står det att det är tvärtom. Vet någon hur det skall vara?

Oj, rent spontant känns INDUCKS rätt,
en fiolspelare är litet hurtig och
ljudet en flöjtist åstadkommer är ganska lustigt,
men ...

Dessutom är det extra svårt att skilja dem åt när de inte har sina
instrument.

Tyvärr har jag inte "Bröderna Grimm"-boken till hands, undrar vad som står
där.
Jag har emellertid för mig att de tre grisarna enbart benämns "första",
"andra" resp. "tredje" grisen.

Jag kan kolla i den 1:a svenska serieversionen, KA B-nr 3/53,
där har jag för mig att det tydligt framgår vem som spelar respektive
instrument.

Men det skulle inte förvåna mig om namngivningen varierar från fall till
fall och vi får försöka bestämma vad som är rätt.
Detta gör man bäst genom att leta upp primärkällan, vilken den nu är.
Kan det vara den 1:a svenska översättningen av Silly Symphony-filmen?
Eller någon sagobok från 30-talet?
Eller rent av Axel Norbäck?

kjell