Vecka 53...

kcr at inducks.org kcr at inducks.org
Mon Juli 10 21:43:06 CEST 2006

> Jag försökte lägga till h3-rader för HV,
> men stötte på problem med vecka 53.
> Numera används ett system som säger att vecka 1
> innehåller årets första torsdag.

Ja, detta är den internationella standarden.
Men t.ex. i USA infaller 1 januari alltid vecka 1, oavsett veckodag.
Och 31 december ligger väl då alltid i vecka 53.

> Har det någon gång använts något annat system
> för vecka 53 än det nuvarande,
> som resulterade i en skillnad mot det nuvarande 1970 och 1972?

Detta att numrera veckorna är ett ganska nytt påfund
och har säkerligen inget med antalet nummer av KA att göra.
Jag tror det blev 53 nummer av KA,
om man fick plats med 52 nr nästkommamde år.
Tänk också på att KA har bytt veckodag flera gånger.
Denna förskjutning av utgivningen har väl också medfört
att vi fått fler nummer än antalet veckor.

> Kort sagt: hur beräknades veckonumren i Sverige före 1976?

Jag kollar min "almanack-samling".
I alla gamla almanackor är veckan med 1 jan alltid vecka 1.
Fast det står "1:a veckan" etc, inte vecka 1.
Och söndag var veckans första dag.
Dessa almanackor är från 1930-talet till 1955.
I de äldre finns inga veckonummer angivna.
Jag har inga nyare.

Kjell