Disneypocket

kcr at inducks.org kcr at inducks.org
Fre Juli 21 11:17:02 CEST 2006

Stefan:
> Någon som vet när de 4 pocketböckerna kallade "Disneypocket" gavs ut?

Tyvärr nej, jag minns att jag bläddrade i dem när de fanns i butikerna,
men tyckte inte innehållet var särskilt intressant.

> Hittils har jag hittat ...
> 1980-81 låter troligt,
> men är det någon som kan bekräfta detta?

Jag kan inte bekräfta det, men dessa årtal verkar troliga.
Om det står tryckår 1981 på nr 3,4 kan vi väl vara så gott som säkra.

> Disneypocket är en fruktansvärt jobbig publikation
> med en massa YD och YM utan tryckta koder och
> från en period då vi vet ytterst lite
> om de dagsstrippar som tillverkades...

Ja, det håller jag helt och hållet med om.
Det var också därför jag aldrig köpte dem.
Kvalitén på Kalle Ankas dagstrippar och söndagssidor
sjönk oerhört när Taliaferro slutade.
Men det finns faktiskt ett och annat guldkorn i sanden,
bl.a. den då Kalle använder pratbubblan som paraply.

Kjell