Kalle Anka som fågelfotograf

Sten Lindgren sten.lindgren at telia.com
Tors Feb 6 19:09:02 CET 2003

Hej!

Jag heter Sten Lindgren är en ny gästbesökare i detta forum.
Dä jag som barn, i mitten av 50-talet, började läsa Kalle Anka Co var
mitt samlarintresse inte så stort men jag sparade iallafall dom jag
fick eller senare köpte. Till min stora förtvivlan blev dom,
tillsammans med många andra serier, tio år senare kastade vid en flytt.
Jag har än idag inte riktigt kommit över detta.
Idag varken samlar eller läser jag KA Co tidningar, men fick
häromveckan en nostalgikick och köpte de hittills utkomna böckerna av
den fantastiska serien med inbundna årgångar av KA Co.
En fråga om ett Kalle äventyr från  perioden 1955-1964 (tror jag), har
varje julafton i många år gjorts sig påmind.
Kalle Anka som fågelfotograf som varje år ingår i julaftonsprogrammet
finns i en liknande version som tidningsäventyr men är längre. Vad jag
kan erinra mig är att slutet är den stora poängen. Kalle kommer hem och
får i en bok eller tidning se att fågeln han inte ville fotografera är
mycket sällsynt.
Nu hoppas jag att någon Kalle expert i detta forum kan hjälpa mig med
följande:
  I vilket nr av KA Co finns detta äventyr och är filmversionen som
visas på julafton oklippt. Känt är ju att husvagnsresan med Musse,
Långben och Kalle är nedklippt.

Tackar på förhand.

Sten L.