Re: Dubbning av Oliver och gänget på DVD

Dubbningshemsidan - Daniel Hofverberg daniel at dubbningshemsidan.com.ru
Tors Juli 24 21:36:38 CEST 2003

> Sen kan det kanske vara hälsosamt att tvivla lite på Buena Vistas uppgifter.
> Det påstods ju även att 1994 års version av Bambi snabbt ersattes i nyupplagor
> när de upptäckte att den hade fel dubbning. Men hittills har jag inte hittat
> ett enda exemplar med 1994 års omslag och den nya dubbningen.

Jag har inte heller sett något exemplar av Bambi med nya dubbningen (fastän bildversionen och creditsen kom från nya dubben). Men jag har faktiskt fått mail till min hemsida från en person som säger sig ha 1994 års utgåva av Bambi med den nya dubbningen. Han måste ha haft otur, det verkar vara väldigt få exemplar som fick "rätt" dubbning. Det stämmer också överens med vad Mari-Anne Barrefelt (som var producent för den nya dubbningen av Bambi) sa till mig, när jag pratade med henne om det för några år sedan. Hon var då besviken över att Disney inte hade bytt till rätt dubbning snabbare...

Men i fallet med Bambi så var i alla fall båda dubbningarna bra. Det är mer än man kan säga om KM Studios dubb av Oliver och gänget...

/Daniel

http://www.dubbningshemsidan.com.ru