brev hemifrån... igen!

Erik Bergwall revolution at telia.com
Tors Mars 18 09:33:10 CET 2004

Hej!

Eftersom jag inte prenumererar på KA längre fick jag köpa lösnummer och
läste därför klart den nya Rosa-serien först i förrgår. Jag måste säga att
jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om den. Det känns som om Rosa börjar
bli lite *för* överambitiös och pretantiös. Jag har inget emot hans sätt att
berätta historierna, hans humor och så vidare, men att han ständigt går
tillbaka till Joakims känslor och liv och att han dessutom denna gång drar
in Matilda i leken gör inte saken bättre (tycker jag)!

Jag gillar Don Rosa som en förnyare av Disneyserier. Men inte på det att han
gör något nytt av det gamla. I mitt tycke är hans bästa serier de när han
inte "lånar" av t.ex. Barks, utan gör helt egna manus. Då faller alla bitar
på plats och det blir ett nöje att läsa serien. Men när han börjar gräva
efter bittra och kalla känslor hos figurerna som i en kioskroman blir det
lite för mycket känns det som.

Och som den andra titeln på denna serie: "Den gamla borgens ANDRA
hemlighet". Måste det finnas en andra hemlighet? Kan han verkligen inte
hitta på egna grejor längre?

Jag bara undrar.

Erik