Calle Anka

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Mon Juli 12 10:59:58 CEST 2021

Dagens avslöjande blir kanske inte fullt så
sensationellt som när jag fick nöjet att berätta
om Anders Anka nyligen, men man får ändå lov att
tycka det här är lite kul, om man vill.

Jag träffade nämligen Kalle Ankas son i förra veckan. Han var mycket trevlig.

Lika bra att förklara direkt. Det rör sig om en
man vid namn Carl Ankarcrona som enligt sonen
föddes 1915 och i vänkretsen gick under
smeknamnet (eller ök-dito?) Calle Anka, långt
innan farbror Disney hade hittat på något
långnäbbat fjäderfä med snarlikt namn. I alla
fall enligt den inbitna familjetraditionen som
ytterst bottnar i den nu avdöde faderns egna utsagor.

Jag har svårt att motbevisa detta påstående.
Heter man Karl kallas man ofta Kalle och varför
skulle man inte kunna bli kallad Anka om man
heter Ankar-någonting? De första kända beläggen
för namnet Kalle Anka på "vår" figur är från 1935
och det kan omöjligt vara äldre än 1934. Då var
herr Ankar-någonting i 20-årsåldern och kan
mycket väl ha ådragit sig sitt smeknamn som
skolpojke flera år tidigare. Tämligen vattentätt
i brist på annan information (och någon annan
information är nog inte helt enkel att gräva fram nära 100 år senare).

Den enda lilla tveksamheten är väl stavningen med
C eller K. Jag fick reda på att pappa Ankarcrona
stavade Carl med C, men lät avsiktligt bli att
fråga hur han brukade skriva sitt smeknamn. Calle
med C känns väl troligast, men man vet aldrig. I
min bekantskapskrets finns minst en annan person
som skriver sig Carl med C, men Kalle med K. Så
eftersom jag avsiktligt inte vet kan jag nu
låtsas att han verkligen var Kalle Anka på alla
sätt. (Men för säkerhets skull varierar jag, som
ni märker, skrivsättet i detta inlägg.)

Denna C/Kalle Anka tycks ha varit stolt över
detta pikanta faktum, säkert beroende på att han
egentligen hette något annat och inte behövde
dras med namnet för jämnan. Men jag minns mig vid
två tillfällen ha läst lustiga tidningsnotiser om
herrar som verkligen hette Donald Duck och var
födda före 1934 när detta namn inte var särdeles
världskänt. Dessa hedervärda män hade nog inte
alls Walt Disney som idol, senare i livet. Och
jag tänker ibland på alla helt oskyldiga
människor som i lugn och ro går omkring och bär
på sina fullt normala, alldagliga och
intetsägande namn ... såna som James Bond, Harry
Potter eller varför inte Kurt Olsson. Plötsligt
blir deras identiteter, helt utan egen
förskyllan, kapade över hela världen för resten
av deras liv. Måste vara märkligt.

Nåja. Vill man inte alls tycka att detta är nåt
kul så slipper man naturligtvis. Jag vet väl inte
heller om vi direkt bör annonsera ut att namnet
Kalle Anka nu är belagt före 1934 ... Och först
nu kommer jag på att jag borde ha frågat om herr
Anka hade några brorsöner. Mycket orutinerat, men
det betyder bara att fältet ligger öppet för vidare forskning!