Calle Anka

Johan Anglemark johan at anglemark.se
Mon Juli 12 11:56:43 CEST 2021

On 2021-07-12 10:59, Stefan Diös wrote:

> Och jag tänker ibland på alla helt oskyldiga människor som i lugn och ro
> går omkring och bär på sina fullt normala, alldagliga och intetsägande
> namn ... såna som James Bond, Harry Potter eller varför inte Kurt
> Olsson. Plötsligt blir deras identiteter, helt utan egen förskyllan,
> kapade över hela världen för resten av deras liv. Måste vara märkligt.

I den publicerade volymen med ett urval av J. R. R. Tolkiens
brevproduktion finns ett (brev 184) där det beskrivs hur han kontaktades
av en Sam Gamgee, som hade hört talas om att hans namn förekom i Sagan
om ringen, som tydligen gick som radioserie i Storbritannien 1956. Denne
mr Gamgee hade dock inget emot sammanträffandet, fast det ska noteras
att detta var långt innan böckerna blev berömda. Om han fortfarande
levde tjugo år senare kanske han inte var lika glad då.

/1266
--
Johan Anglemark
Lingonvägen 10

DISCLAIMER: Generally speaking, what I write should not be
construed as necessarily accurate or factual. When I have no
idea what we're discussing, I just make something up.