Re: Mystiska ansikten tillbaka ånyo -- TIDSAM 0774

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Tors Nov 1 17:10:17 CET 2001

----- Original Message -----
From: "Kjell Croné" <kjell.crone at ifsworld.com>
To: <inducks-se at stp.ling.uu.se>
Sent: den 31 oktober 2001 20:50
Subject: RE: Mystiska ansikten tillbaka ånyo -- TIDSAM 0774

> Stefan> TIDSAM-numren har dock visat sig mer användbara än jag förut
trott,
> Stefan> så jag beslöt att lägga in dessa på h3-raderna.
>
> Det blir en del extra jobb,
> men det är inte så dumt att ange dessa koder.
> Då vet man exakt vilken utgåva som gäller.
> Den är väl inte så viktig när det gäller Kalle Anka & C:o,
> men på litet mer udda titlar är den bra att ha.

Det kan vara lite svårt att avgöra var gränsen går, så det bästa skulle nog
vara, att det angåves för samtliga utgåvor.

> Stefan> Vidare kan man också diskutera huruvida
> Stefan> ISSN- och ISBN-nummer ska inkluderas.
> Stefan> Jag vet att Kjell ibland inkluderat dessa i sina index.
> Ja, men dessa sätts normalt på h1-nivå, alltså per titel.

Alla Kalle Ankas Pocket har olika ISBN, så dessa bör placeras på h3-raderna.
Å andra sidan kan man nog placera ISSN på h1-raderna, eftersom detta sällan
ändras.

> Att MM ska ha sin egen titel är vi väl överens om.

Ja.

> En annan sak att tänka på här är att
> KMA 1999 har [TIDSAM 0774-01] och [ISBN 91 7912 861 0]
> AET  4 har [TIDSAM 0774-02] och [ISBN 91-7969-134-4]
> jag saknar de övriga, men de har väl olika ISBN allihop.
> eller hsr de ISSN-koder, kanske ?

KAA 1998 har [TIDSAM 0774-01] (suck!), inget ISBN-nummer angives (men den
måste väl ändå ha ett?).
KMA 1999 har [TIDSAM 0774-01], inget ISBN-nummer angives. Var fann du det?
Kod    TIDSAM  ISBN
AET  1 0774-01 91 7269 042 9
AET  2 0774-02 91 7269 056 9
AET  3 0774-01 91 7269 123 9
AET  4 0774-02 91-7269-134-4
AET  5 0774-03 91 7269 133 6
AET  6 0774-04 91 7269 161 1

> Greger>Tydligen använder Tidsam och Egmont sedan länge
> Greger> koden 0774 för tidningar som gemensamt kallas för
> Greger> "Kalle Anka & Co Special".
> Hmmm, intressant.

Den kan väl inte rimligtvis ha använts i det syftet före Musses Mysteriers
nedläggande?

> Greger>Stefan undrar om vi ska lista "Kalles många ansikten"
> Greger>som KMA 1999 eller K MA 1.
> Greger>Jag skulle föredra enbart koden utan år eller nummer
> Ja, det skulle vara bra, men jag tror inte det är möjligt.
> Men vi kan väl fråga Harry.

Årsangivelse *eller* löpnummer kräves, det har Harry sagt. Jag har alltid
föredragit årtal.

> Jag föreslog en gång att vi skulle indexera JAG-böckerna så här:
>
> JAG h1 JAG-böcker
> JAG JKA h3 Jag, Kalle Anka
> JAG JFJ h3 Jag, Farbror Joakim
> även detta är nog omöjigt,
> men vi kanske kan övertala Harry att tillåta detta.

Jag vet inte om det är omöjligt. Så vitt jag vet ska koden för h3-rader vara
den för h1-raden + någonting. "JKA" och "JFJ" borde klassas som någonting...

Stefan