Textare "PCS"

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Juni 20 05:49:15 CEST 2006

I "Fairies"-tidningarna står det att vissa nummer är textade av någon
"PCS". Är det någon som har någon aning om vad det skulle kunna betyda?
Tidningarna verkar datortextade, så "PC" i "PCS" kanske står för
"personal computer"? Hur som helst gjordes det en uppdatering till det
italienska "Fairies"-indexet igår, och även där markeras många serier
som textade av denne "PCS" (se
http://coa.inducks.org/trans-search.php/x/PCS). Frågan är då om man
verkligen ska lita på vad som står tryckt i de svenska tidningarna? För
hur ofta brukar egentligen någon person texta samma tidning fast på
olika språk? I "Stål-Kalle" och "Witch", som också kommer från Italien,
är de tryckta uppgifterna om vilka som gjort serierna väldigt ofta fel,
ibland med föregående nummers serietecknare, ibland med icke-existerande
personer o.s.v. Jag misstänker att det skulle kunna vara så att det
svenska förlaget kopierade uppgifterna rakt av från den italienska
tidningen utan att tänka på att det kanske skulle vara en annan textare.
Bör vi ta bort uppgifter om textning från det svenska "Fairies"-indexet
tills vi har fått någon form av bekräftelse om vad som egentligen är rätt?

Jag såg även att en massa andra sidor i de italienska tidningarna nu har
fått koder, så jag kommer försöka identifiera vad av det som har
publicerats i Sverige och föra in dessa koder i den svenska filen.

Stefan