Internetserier i KA

Gustaf Kugelberg f98-gku at nada.kth.se
Ons Feb 16 10:14:57 CET 2000

> Visst, det finns ett ord som heter mikroprocessor,
> men själv har jag inte använt det dom senaste 10 åren.

Visserligen säger man kanske oftare 'processor', men det man menar
är uppenbarligen 'mikroprocessor'. Dessutom, även om dessa serier är
dåliga, vilket jag ingalunda betvivlar, så blir de knappast sämre av
ett dylikt språkbruk -- det låter väl mer komiskt att säga
'mikroprocessor' än 'processor', kanske just därför att det inte är
det vanligaste ordet.

> Liksom HI-FI och stereo.
> Vem säger "Jag har köpt en ny HI-FI stereo !" ?
> (jag nästan rodnade när jag skrev ovanstående mening)

Med 'Hi-Fi-anläggning' och 'stereo'-dito är knappast längre samma
sak. Steroanläggningar är vad de säljer på On-Off, medan Hi-Fi,
High Fidelity betecknar, vilket namnet avslöjar, musikapparater av
högre kvalitet. Det finns faktiskt både tidningar (Hi-Fi och musik)
och butiker (Hi-Fi-klubben) som inte tycker att det låter lika fånigt
som du.

Gustaf Kugelberg