Internetserier i KA

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Tis Feb 15 20:35:22 CET 2000

Jag har aldrig läst dessa IT-historier,
men det finns saker som ändå kan sägas i detta ämne.

Visst, det finns ett ord som heter mikroprocessor,
men själv har jag inte använt det dom senaste 10 åren.
Möjligen skulle man kunna använda det i helt andra sammanhang,
t.ex. "Min nya hyvelbänk är mikroprocessorstyrd".
Annars känns ordet nästan lika fel som "datamaskin".
Vem använder det ordet idag ?
Eller det helt fantastiska ordet "elektronhjärna" !
För er som är yngre kan jag berätta att datorer kallades så (ibland) på
50/60-talet.
Megahertz och gigabyte, visst, så kan man säga.
Eller kanske meg och gig. Men då blir det nog litet för mycket jargong.
Och om 10 år kommer folk knappt kunna så små tal. (Man får fråga farfar).

Jag har aldrig sett en trovärdig film / serie / TV-såpa där datorer är
inblandade.
Hur många gånger har man sett datorer med tusentals blinkande lampor ?
På film - många gånger, i verkligheten - aldrig.
På foto har jag sett det en gång. ENIAC-datorn från 40-talet,
men lamporna sattes dit inför en presskonferens,
för att journalisterna skulle förstå att datorn gjorde något.
Det fanns inga bildskärmar på den tiden.
Eller scener där data-experten går fram till en skärm, skriver "dir"
och plötsligt kan han läsa CIA's hemligaste information.
Och varför skriver alltid "Hollywood-datorer" så långsamt ?
Ofta klarar dom ca 1 tecken / sekund.
Och varför kommer det ett pip eller liknande för varje tecken som skrivs ?
Finns det någon i denna församling som jobbat på en sådan dator ?
I så fall, hur många hjärtinfarkter har du drabbats av ?

Man kan dra en parallell till utveckligen inom radio och TV.
När transistorn var ny och började användas i små, bärbara radio-apparater
kallades denna produkt för transistorradio.
En "vanlig" radio innehöll elektronrör och vägde kanske 10 kg.
Dessutom tog det kanske 1/2 minut innan rören blev varma,
så att ljudet kunde strömma ut.
Idag är väl ordet transistorradio i stort sett utdött.
Liksom HI-FI och stereo.
Vem säger "Jag har köpt en ny HI-FI stereo !" ?
(jag nästan rodnade när jag skrev ovanstående mening)

Eller en bil-parallell, "Vad har du för bensinmotor i den här automobilen ?"

Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen.
Men när oinsatta försöker sig på IT-området blir det nästan
lika pinsamt som dessa lustspel med Söderkisar från 40-talet :
"Tira grabbar, vicka spiror !"
Fast det kanske var "up to date" när det spelades in.

Problemet kanske är att det går för lång tid mellan manus och publicering.
Dom kanske är 10 år gamla  ...
kjell