Internetserier i KA

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Ons Feb 16 11:20:11 CET 2000

	> uttrycket "datamaskin" fick folk
	> att kalla "datorn" för "datan" och ALLTING blev "data"
	> i stället för "dator"...
Ha-ha, ja det är nog mitt "favorit-hat-ord".
"Det är fel på datan !" Jag ryser ...

Vad man säger i istället för mikroprocessor ?
"processor" helt enkelt. Förr sa man cpu ibland.
Nästan alla processorer ÄR nämligen mikroprocessor.
Och dom som inte är mikro pratar man knappt om.

Därav min parallell till bilar och bensinmotorer.
Visserligen finns det diesel och el -motorer (m.m.) på bilar,
men om bilen inte funkar säger väl folk att
det är fel på MOTORN, inte bensinmotorn.
(Jag ute på litet hal is här, har ingen bil själv och kan inget
om dem. Men jag vet att dom har motorer i alla fall.)

OK, i namn som "Hi-Fi-klubben" etc. finns ordet HiFi kvar.
Det finns väl dessutom en tidning som heter  "Mikro-Datorn".
Dessa namn är så inarbetade att dom säkert skulle
förlora på att byta dom.
Det är väl ungefär som att "Hagas Elektriska" INTE ligger
i stadsdelen Haga längre, utan i Högsbo. (stadsdelar i Gbg)
Men att SÄGA Hi-Fi är som att gå omkring med V-jeans
och blommig slips, tycker jag.
Eller som mannen i Monty Python-sketchen,
som vill köpa en grammofon med en massa högtalare.

Jag kom att tänka på en gammal Farmor Anka-serie
från 50-talet, där hon tittar på "skioptikon-bilder" !
Vet någon om detta någonsin funnits i Sverige ?
Det verkar vara ett slags dia-bilder (3-D ?).
Fattade dåtidens läsare vad detta var ?

En annan mystisk apparat, som jag kommer ihåg
från en Musse Pigg-serie (ca 1950) är en "trådbandspelare".
Apparaten såg ut som en gammal rullbandspelare,
men i stället för bandrullar fanns "trådrullar".
Jag tror inte många människor ens varit i närheten
av en sådan mojäng. Det var säkert dåtidens "hi-tech",
som nu försvunnit i glömskans mörker.

kjell