Internetserier i KA

Mattias Hallin cmhallin at algonet.se
Ons Feb 16 12:28:01 CET 2000

On Wed, 16 Feb 2000, Kjell Crone wrote:

> En annan mystisk apparat, som jag kommer ihåg
> från en Musse Pigg-serie (ca 1950) är en "trådbandspelare".
> Apparaten såg ut som en gammal rullbandspelare,
> men i stället för bandrullar fanns "trådrullar".
> Jag tror inte många människor ens varit i närheten
> av en sådan mojäng. Det var säkert dåtidens "hi-tech",
> som nu försvunnit i glömskans mörker.

Min far äger en dylik! Mycket riktigt är den från 50-talet, och var en
föregångare till de rullbandspelare som jag är säker på att åtminstone min
generation (60-talisterna) minns från skolan. I stället för ett plastband
med magnetiserbart ytskikt används till till trådbandspelaren just en
tråd, av metall, som alltså kan magnetiseras och därmed spela in ljud.

Fars maskin är i utmärkt skick, och de inspelningar han gjorde med den på
50-talet är fortfarande fullt möjliga att lyssna till.

/Mattias

*** Mattias Hallin ** Brussels ** Belgium ** <cmhallin at algonet.se> ***
*             "Oh bury me thar! With my battered git-tar!            *
*************      A-screamin' my heart out fer yew!"    *************