Släktingar

Fredrik Ekman ekman at lysator.liu.se
Mon Juli 17 18:09:10 CEST 2000

Det följande är en lista som jag sammanställde ganska snart efter tidigare
redovisat släktträd. Jämfört med min senare förteckning över källor är
detta en droppe i havet, vilket ger en uppfattning om detta
forskningsområdes omfattning och komplexitet.

Listan består av namn och släktförhållande till Kalle Anka. Det förefaller
dessvärre som om jag i ett anfall av missriktad standardiseringsiver har
ändrat alla "von Anka" till "McAnka" (förutom Joakim och Ludwig).

Tyvärr finns inga källhänvisningar i originallistan. Där jag kommer ihåg
källan har jag angett denna inom hakparenteser. Varning för felaktiga
hågkomster! Kanske andra ankister kan göra det till sport att se vem som
hittar flest källor till resten?

Anton Andy: morfars far
Agatha-Adolfina Anka: morfars syster ["Släkten är värst", MP, 80-tal]
Angus Anka: mors kusin
Fjädrik Anka: farbror
Guldof Anka: morfars bror
Hialös Anka: farbror
Horatius Anka: farbror
Jakob Anka: morfars bror?
Konrad Anka: mors kusin
Kricka Anka: kusin
Kristoffer Anka: morfars bror
Tur-Knutte Anka: morfars farfar
Sam och Sally Anka: kusiner el. sysslingar
Snorke Anka: nästkusin [Barks-serie(?) om timmerflottning]
Theobald: mors kusin
Alexis Ankström: morbror
Charley: kusin
Dumbella: syster
Fingal Fenfjäll: morfars morbror [serie om fiske, KA&Co, c:a -85]
Gilda: mormors moster
Spinky Gässling: systerson
Halvdan: mors halvkusin [troligen någon tidig KAP]
Lycko-Axel Lukas: kusinbarn [KAP 4]
Blötsopp McAnka: morfars fars kusin
Bruce McAnka: syssling [FJ]
Robbie McAnka: mors kusin [FJ, samma serie som ovan]
Ebenezer McAnka: morfars farfars farfar ["Spökhotellet", roman utgiven av HJ]
Haggis McAnka: morfars bror
Justus McAnka: mors kusin
Maggie McAnka: mors faster
Anka McNärig: morfars farfars farmors bror ["Den flygande skotten", KAP 4]
Minerva: morfars mor
Märta: kusin
Oskar: morfars bror
Långnäbb Silver: morfars farfars farmors bror
Carlo Skänkman: morbrors svägerskas kusin el. morfars mors syssling
  [serie om ett arv, KAP]
Krassus McAnka: mors kusin
Fabian Anka: morfars bror
Sindbad Anka: ättefader [FJ, 80-tal]
Caisa: ättemoder [FJ, samma serie som ovan]
Joakim McAnka: förfader
Modigman McAnka: förfader
Kulendag Lukas: A. Lukas förfader
Alexander den Store: A. Lukas ättefader
Joakim von Anka: morbror
Knatte, Fnatte och Tjatte Anka: systersöner
Alexander Lukas: kusin
Knase Anka: kusin
Augusta Anka: adoptivmor och moster [enligt "Mitt liv i ett äggskal"]
Ludwig von Anka: morbror