SV: Donaldogenealogi

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Juli 18 10:10:32 CEST 2000

Det här är skoj! Donaldogenealogin tillhör mina favoritämnen och var en av anledningarna till att jag en gång i tiden fördjupade mig i ankismen. Tyvärr har släktdebatten, som tydligen var livligast i Nafs(k):s barndom, avtagit en del på senare år. Det finns säkert flera orsaker till det. Don Rosas släktträd kan säkert ha bidragit till att många ankister inte finner det mödan värt att skapa sig en egen uppfattning om släkten Anka och medlemmarnas inbördes relationer. Bristande intresse spelar nog också in i vissa fall. Nu kanske den kan återupplivas här på listan?

Men vilka serier skall användas i forskningen? Det har dryftas många gånger och jag tänker inte ta den debatten här. Det är förstås upp till var och en. Koll. Ekman har gått igenom de flesta serier som publicerats i Sverige, inkl. pocketar av olika slag, och det får han gärna göra för mig. Men det måste ha varit ruskigt jobbigt att först gå igenom serierna och sedan försöka sätta in alla dessa släktingar, inte minst de som förekommit i Vicar-serier och den typen av serier, på "rätt" plats på trädet?

Jag är själv inte ortodox barksist, men för mig väger det som sägs och görs i Barksserier tyngre än innehållet i andra serier. Men det som uppenbart inte motsägs av Barksserierna tar jag också med. Därför är det självklart för mig att ha med Knase -- en personlig favorit för övrigt -- på trädet. Och därvidlag ansluter jag mig till Rosas version. Däremot håller jag inte med honom om att "morbror" Ludwig är gift med Joakims syster Matilda. De likheter som Ludwig har med Knase får mig att misstänka -- trots att jag inte har någon serie som bekräftar det -- att Ludwig återfinns på Knases gren av släktträdet, som Knases mormors bror eller något sådant. Med samma resonemang kan man även sätta Blunder på den grenen, i den mån han är släkt med ankorna. Moby Duck, avskydd av många ankister, kan vara "vän" till familjen, men en serie från 1970-talet, jag minns inte vilken men det var förstås inte Barks, får mig att anta att Moby är släkt med Kajsa.

/Patrik