Donaldogenealogi

Fredrik Ekman ekman at lysator.liu.se
Tis Juli 18 13:02:58 CEST 2000

On Tue, 18 Jul 2000, Patrik Öbrink wrote:

> Koll. Ekman har gått igenom de flesta serier som publicerats i
> Sverige, inkl. pocketar av olika slag, och det får han gärna göra för
> mig.

Nåja, jag vet inte om jag verkligen har gått igenom "de flesta". Jag har
gått igenom det mesta från 80- och tidigt 90-tal, men ju längre tillbaka i
tiden, desto mindre material har jag gått igenom. Fast visst vill jag nog
gärna medge att jag var ganska galen en period, när jag satt och
sträckläste 70-talsankor ur mina kusiners samlingar.

> Men det måste ha varit ruskigt jobbigt att först gå igenom serierna
> och sedan försöka sätta in alla dessa släktingar, inte minst de som
> förekommit i Vicar-serier och den typen av serier, på "rätt" plats på
> trädet?

Som jag antydde tidigare kom jag egentligen aldrig så långt som till att
sammanställa eländet. Som man kan gissa sig till redan av den tidigare
utskickade (och mycket partiella) listan med släktingar blir det ju dock
extremt svårt att korrekt placera in alla jämra farbröder och kusiner utan
att låta trädet svälla ut till gigantiska proportioner. Till slut kommer
man att tvingas till antaganden om att vissa personer är gifta med andra
och föräldrar till ytterligare andra för att ens ha en avlägsen chans att
sy ihop det.

> Jag är själv inte ortodox barksist, men för mig väger det som sägs och
> görs i Barksserier tyngre än innehållet i andra serier.

För mig är det ungefär så här: En figurs skapare har alltid företräde.
Alltså är Barks extremt viktig, men inte eftersom han är bäst, utan för
att han ensam skapade drygt halva det ankeborska persongalleriet. När det
gäller exempelvis Farmor Anka och Knattarna har dock Talliaferro alltid
rätt, etc. Mårten Gås är ju för övrigt släkt med Kalle, vilket vi får veta
i den första kortfilmen där han uppträder.

Jag har idag ingen riktigt fastställd åsikt om släktingar som bara omnämns
i någon enstaka serie. På den tiden då det begav sig ville jag ha med
allt. Idag känns det inte lika viktigt längre.

  /F