Farbror Joakim

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat May 27 13:13:28 CEST 2000

Den gode koll. Patrik Öbrink har strängt tillhållit mig att prioritera min
dyrbara tid sålunda:

>1) NAFS(k) och ankism-listan
>2) Översätta KA-serier
>3) Scrabble
>4) Övrigt, t. ex. sömn och mat

Bara att rätta och skicka sig därefter. Jag griper mig genast an punkt 1)
på listan genom att långt om länge kommentera följande inlägg från Mats
Forssblad:

>Jag köpte första Guldboken, men har sedan liksom inte följt utvecklingen
>så noga.  Nu kollade jag in dom... vad kan vara orsaken till att dom så
>snabbt tappade sin profilering på gamla Barksserier? Dom är ju
>proppfulla av Uncle Scrooge? Jag vill inte nedvärde Uncle Scrooge, men
>för mig hade Guldböckerna varit intressantare om dom inriktat sig på
>alla Oneshoots och sådär första hälften av alla WDC.

Det kanske stämmer att du inte har hängt med hela tiden, Mats... en orsak
till din saknad kan vara att mängden gamla Barks-serier inte är obegränsad.
I höst kommer den sjuttonde Guldboken. Antalet sidor i alla dessa böcker
orkar jag inte räkna ut, men det måste vara uppemot hälften av Barks hela
produktion. Däremot roade jag mig med att försöka snabbräkna "Oneshots",
med vilket vi brukar avse Barks serier i magasinet Donald Duck (Four Color)
ca 1942-1958. Om det finns 37 sådana serier som är längre än sex sidor, så
har 32 av dem getts ut i Guldböckerna och en 33:e kan emotses i årets bok.
(Jag tänker inte dubbelkolla dessa siffror, så den som så önskar kan ju
själv bekräfta eller dementera dem.) De som sedan saknas är två av de
oftast repriserade klassikerna i andra sammanhang samt en sen, relativt
ointressant 10-sidors som också har repriserats på annat håll. Återstår
endast en lång "äkta klassiker" som inte har getts ut på länge. En tämligen
fullödig utgivning måste jag nog säga, om än inte helt komplett ännu.

Dock håller jag med dig om att mängden sena Uncle Scrooge-äventyr har varit
påfallande i de senaste årens utgåvor. Det är förstås en följd av att det
inte finns så många andra långa äventyr kvar att publicera, men om jag hade
ansvarat för sammansättningen hade jag kanske ändå försökt hålla sviten vid
liv några år till genom att, som du säger, välja fler kortare WDC från
olika perioder och något färre US i varje bok. Eftersom "Kalle Ankas
Bästisar" inte kommer ut längre får det väl anses legitimt att ta repriser
därifrån, och jag skulle egentligen hellre vilja se sällsynta Barks-serier
(t.ex. WDC) repriseras i Guldböckerna än i veckomagasinet. Men när de långa
äventyren med Kalle Anka och farbror Joakim tagit slut helt och hållet...
då måste Guldböckerna antingen läggas ner eller byta profil ännu tydligare.
En samlingsbok med bara omslag och ensidesgags, eller ens med bara
10-sidorsäventyr, skulle säkert tilltala oss inbitna ankister, men kanske
inte en bred allmänhet som vant sig vid Guldböcker med tonvikt på långa
äventyr.

Nåja. Förhoppningsvis tyder det faktum att det finns åtminstone en lång
klassiker kvar på att vi törs emotse ännu någon volym eller ett par... för
jag hoppas verkligen att man inte får för sig att börja reprisera
Guldböcker i Guldböckerna!

Nu ska jag se om det finns något annat jag kan yttra mig om... sen är det
bäst jag går vidare till punkt två på koll. Öbrinks lista, eftersom jag
råkar veta att en hel del redaktörer väldigt gärna vill att jag översätter
väldigt många serier väldigt snart...

För övrigt har jag via Klara Kluck hört ryktas att sagde koll. Öbrink, sina
syrliga kommentarer till trots, aktivt bidrar till ankismens
världsherravälde genom att själv ha blivit medlem i Svenska
Scrabbleförbundet. Kan det verkligen stämma?! När sker tävlingsdebuten?