The Coin och Attaaack

Anders Christian Sivebaek acsive at yahoo.com
Mon Apr 2 10:42:09 CEST 2001

--- Martin Berglund
> En snabb jämförelse med färgerna i Picsou och KA 14
> för "The Coin"/"Mynt på
> villovägar"

> I Picsou är alla mynt silverfärgade, Joakims
> damasker är vita, Bingen är
> guldfärgad (med dollartecken), Joakims käpp är
> brun...
> I KA14 är alla mynt guldfärgade, Joakims damasker är
> blåa, Bingen är grå
> (med JvA), Joakims käpp är blå...
> (standardfärgläggning för KA alltså)
Du har set helt rett. Og jeg er for så vidt i to sind
over dette. Picsou's farvelægning er den der ligger
tættest Rosas egne forestillinger om hvordan det skal
se ut. Bortset fra at damaskerne (?!) er grå i USA, og
B-ligans (Hur kunne jeg glömme bort hvad de hedder?)
kasketter er vist ikke vite derovre.

På den andre siden er den sknadinaviske farvelægning
fastlagt (siden 1988 ca.), det er en tradtion. Derfor
blev jeg osse selv overrasket da jeg så farvelægningen
af kaptiel 12 af Joakims liv tilbage i 1994. Mønterne
var sølv og kobber - sikkert udstukket fra Don, som
for en gang skyld ville have det til at se rett ut.
Men i Joakim boken var de naturligvis af guld igen.
Jeg har diskuteret med en enkel only-barks-fanatiker
om Rosa skulle have noget at sige om farvelægningen i
DK, og som sagt er jeg delt. Men fakta er at der ville
være precedence for det, både fordi sølvmønter it
anken er vist i visse serier fra 60'erne og nu i
Barks-bogen, desuden er 3 af de 7 forskellige danske
mønter af et sølvfarvet metal (aluminium??), 2 ligner
kobber, og kun 2 ligner guld. Hur er det egt. i
Sverige? Der er der vist endnu flere sølvfarvede?
Hvorfor i alverden skal de mønter så egt. være
guldfarvede, hvis ikke lige pga. nævnte TRADITION? Det
er småpenge der ligger i Joakims pengebinge, indsamlet
igennem et helt liv, tjent ved at sælge sand i Sahara
og støvsugere hvor det alligevel blæser osv. - det er
altså ikke værdifulde guld tyvere fra Chr. d. 4.s tid
eller lign. !

> Det finns fler småskillnader.
Alexanders jacke (stavemåde?) t. eks.

> Tråkigt att man inte
> använder Picsous
> färgläggning, särskilt tonövergångarna (då och då
> ser man någon
> färggradient i den svenska tidningen, men det är ju
> inget mot Picsous
> sprudlande färger som verkligen ger djup i bilderna)
Nemlig, og dette passer ret got til Rosas serier.
Egmonts sævanlige klik-og-fyld-ud-farvelægning passer
efter min mening godt nok til de fleste andre serier.
I hvert fald passer farveovergangene ikke mine øjne i
Barks-serier, sådan som vi ser dem i Barks' bedste,
men det er fordi vi ikke er vant til det.

> Enligt Rosa finns det inget som hindrar Egmont från
> att använa dessa
> färger, själv tror jag att det kan handla om en
> ovilja att ytterligare
> skilja Rosas serier från de övriga i tidningen...
Nemlig. Men om Egmont ville kunne de gerne lave
farvelægningen af mønterne og evt. tanken om. Det
skulle bare siges hvorfor. Som sagt det er en silver
quarter - ville svare til en sølvtokrone, og vi har
tokroner i danmark, af det der sølvfarvede metal.

> "Försvarsvapen"
> "Mot tår"
> "Mot fingrar"
> "Mot stegar"