SV: Den Kompletta Årgången?

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Tis Apr 3 22:48:08 CEST 2001

Christian Medin skrev:
>Jag undrar om det är värt pengarna att köpa "Den kompletta årgången" eller om man >ska köpa Guldböckerna istället.

Jag skulle rekomendera årgångsböckerna vad det gäller svensk utgivning och Gladstones amerikanska Barksalbum om man vill ha en snygg och någorlunda komplett Barkssamling i bokhyllan.  Guldböckerna hann ju inte mer än en bit på vägen och i riktigt rörig ordning när det gäller kronologin dessutom. Allra trevligast är förstås de tio svartvita Carl Barks Library -seten.
(Sinnessjuka människor som jag har självklart varje Barksserie i två svenska utgåvor och minst tre amerikanska. Men jag är å andra sidan inte riktigt klok.)

>Eller tycker ni att jag ska försöka hitta serietidningar med klassiker i seriebodar?

Jag kan varmt rekommendera att söka på antikvariat när det gäller ankor från det sena femtiotalet fram till 1962 samt årgångarna 1966 till första halvan av 1968 då Kalle- tidningen återhämtade sig kvalitetsmässigt en kort period. De bör inte vara särkilt dyra om man nöjer sig med lässkick. Dessutom är det riktigt kul att jaga rätt på fortsättnings-serier man saknar i samlingen och läsa de sorgligt bortglömda Strobl serierna från det sena 60-talet. Go for it! (Glöm 70- och 80-tals tidningarna, livet är för kort och lägenheter för små.)

>ps Hur många böcker är det tänkt att komma ut med "den kompletta årgången"?

Årgångsböckerna kommer fortsätta komma ut så länge det finns tillräckligt många som köper dem. Jag skulle tippa på att det håller i sig åtminstone tills man kommit fram till ca. 1957. Vi får se...

Hälsar

/Joakim Gunnarsson