SV: Carl Barks Litografier

H@NS hans.tanderud at mailbox.swipnet.se
Mon Apr 16 20:05:26 CEST 2001

Jag har en av dessa "litografier" (Kajakjakt på Grönland nr 48 av 50). Enligt äkthetsintyget från The Walt Disney Company är "litografierna" producerade enligt följande:

"Each of the print's fourteen (14) brilliant and beautyful colors was laid down individually on Opalesque Keramique paper and let dry before another was added by the Black Box of Chicago. The iridescent mother-of-pearl paper is constructed of 100% cotton fiber for strength and longevity. This archival quality paper has exceptional ink holdout, is acid free to resist aging, and has alkaline buffering to counteract the effects of acids normally found in the environment."

Jag kan verkligen intyga att lystern och färgerna i "litografierna" är enastående fina. Inga planscher här inte... Det är tryck av högsta kvalitet. Om man sedan kallar det litografi eller inte har ju ingen egentlig betydelse. Tavlorna är fantastiska och jag kan inte neka till att Carl Barks signatur bidrog till köpet...

MVH
Hans