Re: SV: Ris och Ros till Diös

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Aug 19 14:29:31 CEST 2001

Frågan om utropstecken i Kalle Anka-serierna är mycket vanlig. Det händer
mig ofta, senast faktiskt på en kaffebjudning i går, att någon undrar
varför det är så mycket av den varan. Ofta ingår en mer eller mindre
uttalad känsla av att den frågande retar sig på bruket av utropstecknen.
Det förefaller alltså uppenbart att många läsare lägger märke till detta.
Som någon skrev är det lätt att för en tid börja irritera sig på det när
man väl har upptäckt det, men som någon annan skrev är det också sådant som
snabbt försvinner ur medvetandet när man vant sig.

Även detta är en policy som har funnits länge i KA & C:o, i princip sedan
det allra första numret. Det finns rent av en gammal teknisk förklaring som
åtminstone har använts när det gäller amerikanska serier. Det har att göra
med en äldre tryckteknik som jag inte kan redogöra för i detalj, men
uppenbarligen behövde tryckplåtarna, eller vad det kan ha varit, rensas
från smuts som kunde ha uppstått under processen. Då gällde det att varje
mening avslutades med ett tydligt utropstecken med en stor fet prick,
annars kunde det i hastigheten hända att en liten punkt togs för en
smutsfläck och togs bort före tryckningen. Jag vet inte om samma sak gällde
i den svenska tryckprocessen, eller om man helt enkelt övertog
utropstecknen från de amerikanska originalen utan att tänka vidare på
saken, eller om man fattade ett genomtänkt beslut om att de verkligen
passade bäst. I vilket fall som helst har de "alltid" funnits där.

Nu finns det i alla fall knappast någon teknisk invändning, och visst kan
man lätt argumentera mot de många utropstecknen. Varierar man med punkter
kan man uttrycka nyanser bättre, dialogen kan kännas mindre gapig och
skrikig osv. Men i det här fallet är jag kristallklar i min uppfattning:
Punkter ska inte användas i seriedialog, i alla fall inte i Kalle Anka.
Precis hur bestämd jag är i denna uppfattning insåg jag nog inte förrän jag
fick se alternativet. Under en kort period i början av 80-talet hade någon
på redaktionen tydligen lyssnat på dessa argument, för man började ge ut
ett antal seriealbum där vanliga punkter dominerade dialogen. Kanske var
det bara på prov, och jag vet inte om det nådde själva veckomagasinet. Det
finns i alla fall ett flertal exempel i Walt Disney's Klassiker och Walt
Disney's Godbitar. De album jag på måfå plockar fram ur min hylla är från
tiden 1979-1982.

Detta är högklassiga kvalitetsserier, bland annat "Jul i Pengalösa" som jag
brukar lista bland mina egna favoriter. Men jag har oerhört svårt att läsa
dessa serier. Punkterna förstör hela läsrytmen. Kärnfulla kommentarer och
uttrycksfulla repliker faller platt till marken med en tafsig liten punkt
efter sig. Kvar blir bara en gäspig diskvattenssörja. Det är som om själva
spänningen och intresset för att läsa vidare försvinner - det som moderna
analytiker kanske skulle kalla "wow-effekten". Det kan inte stå "Wow." med
en punkt om det ska verka trovärdigt. Så är det bara.

Givetvis formas min reaktion mycket av vanans makt, men jag är ändå
övertygad om att punkter måste användas ytterst sparsamt och helst inte
alls. Det här rör sig om talade repliker, inte löpande text. Nästan alla
uttalade satser kan tolkas som utrop om man hårdrar det tillräckligt långt.
I de Kalle Anka-serier som jag vill läsa är utropstecknen nödvändiga för
att hålla fart i dialogen. När man absolut inte kan använda utrops- eller
frågetecken kör vi med de tre berömda prickarna, ännu ett klassiskt
KA-kännemärke. Jag är glad att experimentet från 80-talet upphörde, och om
någon skulle få för sig att återigen ändra vår skiljeteckensprincip på
något revolutionerande sätt, så kommer jag att motsätta mig saken med vilt
fäktande plattfötter.

KVACK!!!!!!!