SV: redigerade ord

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Dec 4 19:33:24 CET 2001

Magnus Bark:
> I senaste KA&Co (49/01) så finns en favorit i repris, Barks' "Den
> fantastiska flodfärden". Tittar man på uppgifterna om serien står det
> att läsa "Översättningen redigerad av Stefan Diös".

Jag gillar inte detta oskick! Serierna skall ha samma dialog som när jag var barn. Jag minns att jag påtalade detta när en av mina favoritserier som barn, "För mycket läskeblask", gick i repris häromåret. Ni vet hur det är. Man kan dialogen utantill, men när man läser den nya varianten så är det något som inte stämmer. Är det inte fel förläggning så är det fel dialog! Då har den där Stefan Diös varit inne och petat i texten.Vilka fasoner! Sån't vill inte vara med om.

/Patrik