tekniska grejer

Erik Bergwall erik.bergwall at telia.com
Ons Dec 5 17:53:50 CET 2001

Jag är en utav läsarna av Kalle Anka & C:O som inte riktigt gillar serierna där nya tekniska tilltag som datorer finns med (detta gäller inte oppfinnar-jockes uppfinnarsaker). Särskilt inte serierna med "IT-laget"! Detta är enligt mig en alldeles för fånig serie. Nu kommer jag inte på vem som författat den, men vem den än var så gjorde han ett inte alltför bra jobb.

Dock förvånades jag när jag läste "Trollerier i tiden" av Blum & Branca! Denna serie använder sig av högst högteknologiska prylar, men på ett alldeles fantastiskt sätt! Den driver med den nya tidsåldern, inte alls som IT-laget gjorde (där de tog allt på allvar). Exempel är att Kalle använder sig av programmet TaHem Toner, där han laddar ned både Britta Sprits och Sten Springbrunn! Och Magica de Hex har fastnat på nätet med häxtricks.com och Vesuvius On-Line! Och använder hon inte en iMac?

Och nu kommer jag till min fråga: Carl Barks använde ju själv då nya teknologiska saker i sina serier. Titta bara på "Den gamla borgens hemlighet", där en alldeles ny röntgenkamera visas upp, och i en annan serie har han använt filmkameror. Hade Barks en bättre berättartalang (ja, det hade han ju, iofs, men jag menar i detta fallet)? Han "drev" ju inte med sakerna. Men hur kan han ha gjort, eftersom inte nutidens tecknare tycks ha samma talang?

Vad tycker ni?

2553 - Erik B