tekniska grejer

Peter Nyr é n peter.nyren at hallucination.se
Tors Dec 6 10:37:01 CET 2001

>Erik Bergwall:"
>
> Jag är en utav läsarna av Kalle Anka & C:O som inte riktigt gillar serierna
> där nya tekniska tilltag som datorer finns med (detta gäller inte
> oppfinnar-jockes uppfinnarsaker).

>Och nu kommer jag till min fråga: Carl Barks använde ju själv då nya
>teknologiska saker i sina serier. Titta bara på "Den gamla borgens hemlighet",
>där en alldeles ny röntgenkamera visas upp, och i en annan serie har han använt
>filmkameror.
> Men hur kan han ha gjort, eftersom inte nutidens tecknare tycks ha samma
> [...]

Jag håller med dig. Ofta skär det sig när dataspel, IT och annan ny teknik
dyker upp i Kalle-serierna.

Jag tror att det har två orsaker. Dels beror det på det faktum att de flesta
av oss är konservativa nostalgiker. I det Ankeborg vi känner och älskar är
det alltid ett odefinierat amerikanskt femtiotal med brandposter och allt.
Det är så det ska vara och så det alltid har varit.
Men så såg naturligtvis inte Barks på det. Han hämtade inspiration till sin
otroliga historieproduktion ur sin samtid och därför förekommer röntgen,
raketer, hypnos och gameshows i hans serier. Vilket dåtidens läsare ju inte
tyckte var något konstigt alls.

För det andra beror "avigheten" nog på att när nutidens hederliga, men inte
geniala, seriemakare tar sig an den nya tekniken så gör man det för att man
ska, för att man måste hänga med, vara trendig.
"Dataspel är ju så populärt nu, det måste vi göra något på" hör man hur de
tänker innan de sätter igång. Och så handlar bara historierna om det. "Kalle
spelar/hamnar i dataspel" osv.

Hos Barks blir den nya tekniken (oftast) bara ett verktyg för att berätta en
ny historia om ankorna. Och de gånger som nya företeelser tydligt är ämnet
för historien så kläds det alltid på med en övergripande personlig anledning
som tydligt gör det till en Kalle, Joakim eller Gröngölingshistoria.

Hur ska det gå? Skaffar Kalle mobiltelefon? Investerar Joakim i IT-aktier?
Lyssnar Knattarna på hiphop?

Den som lever får se

Mvh

452 Peter