Zeke på holländska - igen!

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Fre Dec 14 21:15:53 CET 2001

Mer sånt, tack! Jag har sagt det förr och det tål att upprepas: Dessa H-kodade serier med Zeke är underbara! De håller en helt annan klass än de Vargserier som kommit ut från det stora serietidningshuset i Köpenhamn de senaste trettio åren. Och vad är det som gör dem så bra? Tja, jag har upptäckt att mina "Vargfavoriter" - även de klassiska från 1940- och 1950-talen - har en sak gemensamt: grisjakten är INTE huvudsaken!

En fråga till Stefan Diös bara: Finns namnet "Hezekiel" (eller motsvarande) med i originaldialogen eller är det en ren "diösism"?

Många riktigt bra serier i övrigt också den här veckan.

En rolig men lite "crazy" idé att kalla in Påskharen som vikarierande julklappsutdelare. Men jag gillade inte jultomtens mobiltelefon trots att jag inser att han troligen använder en sådan numera. GPS-navigator?

Veckans andra holländska serie, "Drag under skridskorna" är påtaglig lik en Kalle-serie från 80-talet. Kan det ha varit en Vicar-serie från 1983-1984 nån gång, tro? Eller rent av 1986? Branca?

Men nog var "Den stora vädervetaren" en lite orealistisk serie. För jag har då aldrig sett en väderprognos på TV:n som varit så träffsäker. Men jag förstår poängen med serien. Inte likt Farmor att lita på vad som sägs i TV!

Och Vicar är tydligen sist numera. Vart är världen på väg?

/Patrik (som noterar att det nu för tiden är lika dyrt att prenumerera på KA i Norden som ute i världen).