Re: Ett par 50-talare (Re: SV: SV: Maträtt

Bo bo.wisen at epsilon.telenordia.se
Ons Feb 7 10:45:47 CET 2001

Den 7 Feb 2001 skrev Anders Engwall:

> Bo Wisén:

> Efter lite letande i det förnämliga indexet INDUCKS har
> jag lyckats lista ut att denna publicerats i KA 3/1957
> (utan titel) samt i 8/1998 ("Istaxi"). Dessutom hävdas
> det att den också skulle ha repriserats i 2/1976
> ("Isfiske"), men här ställer jag mig rejält tvivlande.
> Är inte "Isfiske" en helt annan Barksserie?

När du säger det så får jag en association till en i det närmaste djupfryst Kalle Anka, stelfrusen med sågen i högsta hugg. Han hade väl fått jobb på ett fryslager eller....? Det är som sagt ca 40 år sedan jag läste serien.

> KA 2/1958, 38/1976 (utan titel båda gångerna) samt KA:s
> Bästisar 22 ("KA studerar stjärnhimlen"). Oppfinnar-
> Jockes manick var om jag minns rätt en som kunde omsätta
> fantasier i verklighet. KA och knattarna gjorde sina
> rymdresor mha tankekraft!

Tack, precis så var det! Nu kommer jag ihåg.

Nu när jag börjat mina nostalgiska funderingar så kan jag inte sluta, kom plötsligt att tänka på en tidning som handlade enbart om Långben som jag undrar om den finns i nytryck, skulle vara skojigt att få läsa om den:

Det jag minns var att den började med att Gilbert skulle laga Långbens TV, och det gjorde han så bra att man t.o.m. fick in Kina!

Längre fram i tidningen får Långben lära sig dansa rumba på en bro med hjälp av en radiomottagare i örat, det var antingen Musse eller Gilbert som stod för dansinstruktionerna.

   / Koll 2509 Bo Wisén