IsTaxi

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Feb 7 10:39:22 CET 2001

Eftersom jag råkar ha ett index liggande bredvid mig kan jag försöka leta
rätt på de nämnda Barksserierna. Mer information för den som vill ha finns
säkerligen i INDUCKS.

Istaxin (WDC 186) har gått i KA 3/57, 2/76 och 8/98. Tydligen inte i någon
Bästis, underligt nog.

Fantasins stjärnor (WDC 199) har gått i KA 2/58, 38/76 och Bästisar nr 22.
Det är verkligen en mycket anslående serie. Flera stycken har redan
berättat vilket starkt intryck den har gjort på dem, och jag kan bara
instämma. Ändå läste jag den aldrig som (åldersmässigt) barn, utan stötte
på den första gången i en amerikansk repris när jag var ivrig nyankist i de
sena tonåren. Oerhört effektfull beskrivning av våra storleksperspektiv!
Det vänder sig fortfarande i magen när jag tänker på mul- och
klövsjukebakterierna, eller vad det nu var.

Serien om istaxin har jag däremot ett rätt neutralt förhållande till... men
jag skulle gärna vilja se en serie om pappa Forsmarks vilda äventyr med
hydrokoptern! Är det verkligen möjligt att en sådan praktik-ankistisk man
inte gillade Kalle Anka?