några små funderingar

Per Starback starback at ling.uu.se
Sat Juli 28 10:00:40 CEST 2001

Magnus Barks skrev:

>   Men jag får inte Hiawatha att passa in i mönstret. Kan det vara så
>   att han (och övriga indianstammen) var med i någon film jag missat?

Som sagt debuterar Disneyfiguren Hiawatha i kortfilmen "Little
Hiawatha". Vad gäller de övriga återkommande figurerna i indianstammen
så är de dock senare seriepåhitt. Om någon har rett ut deras historia
så känner jag inte till det, så här finns en uppgift som väntar på att
utföras! De Hiawatha-figurer som förekommer i Inducks vid sidan om
Hiawatha själv är för övrigt

* Big Chief (Hiawathas far)
* Hiawathas mor
* Sunflower (Hiawathas syster)
* Little Minnehaha (Hiawathas flickvän)
* Humpi (Hiawathas hund)
* Poncho (Hiawathas ponny)
* The medicine man
* Geronimo (pojkindian i dagstidningsserier)
* Li'l Puma (ny Egmont-version av Geronimo)
* Pafwangs (rivaliserande indianstam)
* Pafwang chief

>   Är det bara jag som ser Barks' "Kalle Anka lever lägerliv" (W VP
>   1-01) som en av hans bästa serier (tyvärr verkar den inte med i Carl
>   Barks klassiker-boken)? En oöverträfad stämnigsbeskrivning av en
>   ödslig skog. Utsökt.

Nejdå, jag håller med. Och detta trots att jag aldrig läste den som
barn.

I ett annat inlägg skrev Magnus om KA&C:o-priser
> prisuppgifterna vill jag minnas kom från den här bekante Per Starbäck

Jag tog dom direkt från Inducks.

/699

P.S. När kommer nästa KA-faksimilbok? Eller har den redan kommit? Nån
talar väl om när det händer?