Bild & Bubbla 2/01

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Mon Juni 25 16:30:06 CEST 2001

Jag har gjort det till en tradition att skriva några rader på ankism-listan om Disneyrelaterat i Bild & Bubbla. Idag damp nr 2/01 ned i brevlådan och där fanns MASSOR om Disneyserie, åtminstone i relation till den normala mängden i B&B.

För andra gången på kort tid recenserar koll. Jens Lindell Disneytidningar i sin "I Stället"-spalt. Den här gången handlar det om tidningar för de mindre "läsarna", Disneys Prinsessan och Disneys Mina djurvänner. De här tidningarna var helt obekanta för mig, men så prenumererar jag på alla tidningar jag är intresserad av och har sällan vägarna förbi serietidningsstället hos ICA. Så det var intressant läsning för en gammal insnöad ankist, som bara kan stava till Barks, Murry och Hubbard. Den senare, för övrigt en av mina favorittecknare, publiceras tydligen regelbundet i Mina djurvänner och då handlar det om klassiska Ludde-serier. Trevligt! Bra och rolig läsning för en sexårig flicka, ingenting för oss andra, är väl en rimlig sammanfattning av artikeln.

Ett, i mina ögon, något kuriöst inslag i det här numret var en norsk artikel om Don Rosas första serier, dvs. innan han blev anktecknare. Eftersom det är lite off-topic på en ankismlista (tycker t.o.m. jag) så lämnar jag själva innehållet därhän, men jag vill ge redaktionen en eloge för att den i fortsättningen kommer att publicera norska artiklar på originalspråket. Jag vet att det är ett led i samarbetet med den norska serietidskriften Tegn, men jag ser det likväl som en kulturgärning! Personligen tycker jag att det är skamligt att svenskar inte försöker anstränga sig för att förstå norska och danska, utan kräver textning av TV-program och översättning av texter. Oj, det här blev visst off-topic ändå...öh, det är kanske något för NAFS(k)uriren att ta efter...

Förutom dessa två lite längre artiklar med ankism-anknytning recenseras en bunt Disney-album och -böcker: Moby Duck, Ludwig von Anka, Kalle Anka & C:o: Den kompletta årgången 1950, del 2, Carl Barks Beste(norsk) samt Guldbok 17.

Så det finns faktiskt något i Bild & Bubbla också för en ankist, vars serieintresse inte sträcker sig utanför Disneysfären.

/Patrik