SV: Tempelherrarna [Var: Några komentarer..]

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Fre Nov 9 10:45:31 CET 2001

Kristoffer Björkström:
> Såg någon annars senaste numret av Illustrerad Vetenskap? Där ingick en artikel om Tempelriddarna. Intressanta bakgrundsfakta att läsa jämsides med serien.>

Om man vill veta ännu mer om Tempelherrarnas historia kan jag rekommendera Malcolm Barbers bok "Det nya ridderskapet: Tempelherreordens historia" (Symposion, 1997), som på knappt 400 sidor ger en mycket detaljerad beskrivning av ordens historia (med lite väl mycket detaljer emellanåt om jag får säga det själv). Bara för riktiga entusiaster med andra ord! Förordet, som ger en översiktlig bild av den tid och det samhälle detta drama utspelar sig i, är för övrigt skrivet av koll. Dick Harrison. Barbers första bok om tempelherrarna, "The Trial of the Templars" (1978), som mer specifikt behandlar själva rättegångarna mot tempelherrarna, finns däremot inte utgiven på svenska men går att få tag i Sverige för den intresserade. Den som vill få en snedvriden bild av tempelherrarna kan titta på Ivanhoe i SVT på nyårsdagen (eller läsare Sir Walter Scotts bok!)

> Hur mycket sanning finns det i berättelsen (och i Rosas serier
> överhuvudtaget)? Stämmer det om fredagen den 13:e och mordet på
> tempelriddarna?

Jag utgår ifrån att Don Rosas uppgift om den 13 oktober är korrekt, även om jag inte kan dra mig till minnes att det hände något särskilt den dagen eller hittar uppgiften i nämnda bok. Fastslaget är dock att rättegångarna mot Tempelherrarna pågick under oktober och november 1307, men att själva orden formellt inte förbjöds av Clemens V förrän den 22 mars 1312. År 1310 brändes 54 tempelherrar på bål som återfallna "kättare" och samma öde drabbade stormästaren Jacques av Molay den 18 mars 1314. Men så sent som 1340 finns det uppgifter om tempelherrar som - fullt verksamma - levat i avskildhet i bergen omedvetna om vilket öde som mött deras organisation och ordensbröder.

Sanninghalten i övriga uppgifter i Don Rosas serie är svårt att bedöma, men rent allmänt finns det en hel del myter och legender där tempelherrar är inblandade på ett hörn. Handlar det bara om rätt tid (senmedeltiden) så nog har Tempelherreorden ett finger med i spelet. Många som skriver historier och böcker som utspelar sig under den här perioden brukar ofta krydda storyn med några tempelherrar eller myter om dessa. Som redaktör Belbo i Umberto Ecos satir i ämnet, "Foucaults pendel" (1988) svarar på frågan hur han känner igen en stolle:

"För honom bevisar allt allting. Stollen har en fix idé och allt han råkar på använder han för att bekräfta den. Stollen känns igen på de friheter han tar sig när han är tvungen att komma med bevis, och han tror att allting är snilleblixtar. Ni kanske tycker det är konstigt, men förr eller senare kommer stollen dragande med tempelherrarna"

Många historiska mysterier finner sin lösning hos just Tempelherreorden. Så sägs t.ex. tempelherrarna ha varit ägare (och väktare) av både den heliga graalen och förbundsarken. Den senare lär enligt en inte alltför seriös TV-dokumentär förvaras hos tempelherrarnas sentida ättlingar i en kristen sekt i Etiopien. Och många är de som sökt efter tempelherrarnas förvunna förmögenhet, bl.a. i Sverige. Dessa - förvisso goda - historier skall nog tas med en nypa salt.

/Patrik