SV: Der Führer's Face

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Mon Okt 15 20:17:20 CEST 2001

Hej!

Det var intressant att höra att någon har "Der Führer's Face" på VHS. Själv har jag aldrig sett filmen i sin helhet men skulle väldigt gärna göra det. Jag är både nyfiken och intresserad av just filmer som Disneystudion gjorde under 2:a världskriget. Även specialfilmerna och instruktionsfilmerna som gjordes på beställning av amerikanska krigsmakten. Tänk om dessa kunde släppas på DVD för just alla Disney-freak.

Beträffande "Der Führer's Face" så granskades den filmen av biografcensuren i Sverige den 18/5 1943. Filmen totalförbjöds i Sverige med motiverigen: "Utrikespolitisk olämplig". Så även filmen "Victory Through Air Power". Frågan är om dessa granskningskopior finns bevarade här i Sverige? Jag skulle faktiskt tro det, men jag kan inte bekräfta det. Jag har inte gjort någon undersökning av fallet men det skulle ju kunna vara en idé.

Är det så att de finns, kan jag tänka mig att forskare o.dyl. kan få tillstånd att SE filmerna men knappast få någon kopia av dem.

mvh
Robert Andersson
koll. 543