SV: KA&Co goes Yankee?

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Fre Okt 26 20:24:48 CEST 2001

----- Ursprungligt meddelande -----
Från: "Stefan Diös" <pyas at swipnet.se>
Till: <ankism at stp.ling.uu.se>
Skickat: den 26 oktober 2001 02:19
Ämne: Re: KA&Co goes Yankee?

> [...]
> lättsålda som geléhjärtan och monstermasker, så skulle vi fira Thanksgiving
> i Sverige också. Var så säkra. Nu måste alla företag, som vill hålla sig
> hippa och coola för att få sin del av hjärt- och monsterkakan, haka på
> dessa trender, annars är deras marknadsgubbar inget smarta alls. Så även
> Kalle Anka.
>
>Jag blir helstörd när det kommer serie efter serie där Knattarna
> springer runt och tigger godis utklädda till häxor, som om det vore den
> mest naturliga sak i världen.  Den svenska
> kristenheten vill slippa få sin ljushögtid besudlad av häxdyrkare och onda

 Allra helst
> skulle jag vilja att man ransonerade den sortens serier så mycket som
> möjligt. Vi behöver inte mycket sånt i min Kalle Anka & C:o.
>
> S Diös

Jag förstår inte var det ska hackas så mycket på allt amerikanskt. Själv tycker jag det är kul att läsa serier med amerikanska företeelser och traditioner. Hösten är grå och lång så det är väl bara kul att Halloween dyker upp och att man har nå'n anledning att ha fest, spektakel och pynt.

Nu får jag väl erkänna att jag alltid, ända seden barnsben, varit lite svag för och fängslats av diverse amerikanska traditioner. Så för mig får det gärna vara riktigt amerikanskt i KA, åtminstone någon gång då och då.

Vi kan ju förmodligen inte alla tycka om allting.

/Robert Andersson