disney och FBI

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Mon Okt 29 16:46:44 CET 2001

> Fast är det verkligen särskilt vanligt att folk tror att Walt var nån
> slags mysgubbe?

Hehe.. Tja.. han hade ju hårda nypor och styrde sitt företag med järnhand...
. men det är ju inget konstigt med det egentligen... Det hade nog varit
svårt
att få till ett stort företag utan att ha hårda nypor.

"Mysfarbror" tyckte ju hans barn att han var... Så han var nog ingen ond
människa som vissa tycks vilja tro.

Det var ju en stor strejk på Disney - som Roy löste - som säkert gav ont
blod.
Men folk som jobbat länge med Walter säger ju för det mesta att han var en
bra arbetsgivare och itne alls så hemsk som andra arbetsgivare. Speciellt
inte mot sina konstnärer som han stimulerade mycket.

> Det där med mustaschen har jag hört förut och det tror jag är en myt.
> Om inte annat kan man se flera mustaschprydda män (inte bara Walt
> själv) på gamla fotografier från studion, osv.

Jo, det tror jag också. Det är vår mest omdebaterade fråga när vi spelar TP.
(Strax före Hitlers testiklar.)

Vad jag har kunant se så är det en myt. Inte bara chefstecknare, utan
även yngre medarbetare har ju mustascher på bilder från flera tidpunkter.

Det talas även om ett "Disney"-mode där folk skaffade "Walt-mustasch",
och det kan väl hända att någon uttryckte sitt missnöje med det...

Det finns annars MÅNGA vandringssägner och myter om Disney... Att
han skulle blivit cryo-fryst.. osv.
http://www.snopes2.com/disney/waltdisn/waltdisn.htm

Många av dem kan man hänföra till en specifik bok eller artikel... Många
myter
startade med Schickels bok...   Den med de många faktafelen.
Richard Schickel, The Disney Version (1968)

// Steamboat Willie