SV: Ud & Se (om Anders And)

Tor Lindström tor.lindstrom at home.se
Tors Dec 12 14:53:40 CET 2002

>Återstår att se om någon orkar leta rätt på första förekomsten i
Danmark
>eller Sverige, eller en eventuell förlaga hos Barks...

I "Kalle Anka på Grönland" i Guldbok 14 önskar Kalle att Alexander skall
bege sig till Bortre Långtbortistan för att sila kameler (s.17, ruta 3).

Kalle Anka på Grönland publicerades för första gången den 15 februari
1952 både i Danmark och i Sverige
(http://coa.duckburg.dk/coa/c1/story.php/0/W+OS++256-02).

I "Jag, Kalle Anka" från 1973 där samma serie är publicerad önskar samme
Anka att Alexander nu skall bege sig dit varken sol eller måne lyser.
Den översättningen verkar vara av lite äldre karaktär, så man kan då
gissa att Guldboken är nyöversatt, i vilket fall det först så lovande
Långtbortistan-spåret är av ringa värde.

Jag kan dock passa på att fråga varför Guldboken är nyöversatt. På
insidan står det dessutom att Norbeck, Diös och Westrin är översättare,
betyder det att bara några av serierna är nyöversatta? De gamla
översättningarna är så charmiga och behöver verkligen inte nyöversättas
tycker jag. Jag skickar bollen till Stefan så får han svara. I övrigt
går jakten på nya Långtbortistan-spår vidare.

Tor