SV: TV-tips

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Ons Jan 9 09:06:14 CET 2002

> eller Schickels

> Jag är inte insatt vad det är som har skrivits om Walt Disney
> och hans
> inblandning med FBI, men FBI är ju inga banditer så varför
> skulle det vara
> negativt att ha en inblandning med dem?

Nja... Det finns två typer av FBI-kontakter som cirkulerar...

Nu skall jag ur minnet försöka komma ihåg vad jag vet. jag har säkert en
massa fel i mina framställningar, men det finns säkert folk här på listan
som kan rätta mig, eller hur?

1) Påstående: Walt Disney rapporterade om kommunister bland sina
medarbetare.

Sant: Japp!  Walt hade väldigt svårt för det "svek" som han blev
utsatt för av sina arbetare när de strejkade. Walt var så inflexibel
och för känslomässig att alla förhandlingar var mer elle rmindre otänkbara.
Han angav fackföreningsledarna för FBI som "kommunister" (vissa var det,
vissa inte), och så på det viset till att de fick mer, eller mindre,
näringsförbud för en överskådlig framtid... Flera personer blev krossade...

Detta var ju inte så smidigt, och det är ju inte så snällt att vara
på McCarthys sida...  Disney gjorde detta offentligt och ställde upp
i senatsförhör där han upprepade sina anklagelser.  Disney var
stock-konservativ.

Roy Disney skickade Walt på en turné i sydamerika och skötte själv
förhandlingarna.
När Walt kom hem var strejkerna över.

2) Påstående: Walt Disney var en hemlig FBI-agent med uppdrag att spionera
på sina kollegor i Branchen och Hollywood i synnerhet. Speciellt Judarna.
(Mayer, Warner, etc.)

Sant: Jag vet inte.  Låter lite otroligt tycker jag. Hade inte Walt
tillräckligt med sitt eget?

Jag har inte sett några källor för detta (2 ovan) som är äldre än '68 och de
kommer från en artikel av Schickel i LA Times (har jag för mig). Men
Schickel säger i en intervju om detta att William Randolph Hearst* skulle
känt till det hela och att han fått det från (icke namngivna) källor som har
hand om hans personliga arkiv (!).
.. men var inte Hearst ute ur bilden, han dog ju 1951?  Skulle Disney
spionerat för FBI redan  på 30/40-talet då det itne var "kommunister" som
jagades?  ... eller var det bara en vit lögn från Schickel för att skydda en
källa som hade tillgång till (då) hemligstämplat meterial inom FBI?   Jag
har ingen aning.

* Randolph Hearst, tidningsmagnaten, var känd för att ha ett arkiv med skit
om allt och alla före Hoover, den kände FBI-chefen som till och med lär haft
utpressningsmaterial mot Hitler och Churchill..

Därför är det intressant att få se de dokument som Starbäck hänvisade till.
För jag vill gärna se om de handlar om påstående (1) här ovan eller
påstående (2).

     // Steamboat Willie